وبلاگ

نکاتی که باید برای خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری بدانید!

نکاتی که باید برای خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری بدانید

استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه سواری برای همه افرادی که قصد استفاده از این وسیله نقلیه دارند ضروری است. فرقی نمی‌کند به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنید یا توسط دوچرخه شهری خود در شهر سواری می‌کنید. کلاه ایمنی در هنگام استفاده از این وسیله ضروری است و سلامت و ایمنی شما را تضمین می‌کند. با توجه به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی نباید نگران قیمت آن باشید، به علاوه اغلب کلاه‌های ایمنی موجود در بازار قیمت مناسبی دارند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند. بنابراین برای اینکه سواری ایمن و مطمئنی داشته باشید لازم نیست زیاد هزینه کنید، بلکه تنها کافیست با مشورت فروشنده مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین کلاه را تهیه کنید. همچنین می‌توانید تا انتهای این مطلب را دنبال کنید تا در نهایت بتوانید بهترین و مناسب‌ترین کلاه را خریداری کنید.

چرا استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه سواری اهمیت دارد؟

متاسفانه یکی از فعالیت‌های ورزشی که بیش از هر فعالیت تفریحی یا ورزشی  که احتمال ضربه‌ی مغزی (TBIs) در آن وجود دارد، دوچرخه‌سواری است. از سوی دیگر طبق مطالعات و آمارهای اعلام شده در سال 2021، در کشور آمریکا بین سال‌های 2009 تا 2018 حدودا 600.000 مراجعه به بیمارستان‌های آمریکا به دلیل آسیب‌های وارد شده به سر در حین دوچرخه‌سواری بوده است. با توجه به این آمارها می‌توان به وضوح به اهمیت کلاه ایمنی دوچرخه سواری پی برد.

استفاده از کلاه ایمنی برای همه افراد از جمله کودکان شدیدا توصیه می‌شود. زیرا با وجود کلاه در زمان زمین خوردن و بروز هرگونه تصادفی به میزان زیادی از شدت ضربه وارد شده به سر کاسته می‌شود و از فرد در برابر ضربه‌ی مغزی یا حتی مرگ محافظت می‌کند. خوب است بدانید که استفاده از این کلاه نزدیک به 50 درصد آسیب به سر و تا 33 درصد احتمال آسیب به گردن و صورت را کم می‌کند.

استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه سواری

چگونه کلاه ایمنی دوچرخه سواری انتخاب کنیم؟

یک کلاه ایمنی استاندارد باید کلیه نکات ایمنی معرفی شده توسط کمیسیون امنیت محصولات مصرفی (CPSC) را داشته باشد و همه این اطلاعات را به صورت برچسب محصول به مشتری نمایش دهد. این برچسب اغلب روی آستر داخلی کلاه‌های اصل، روی بند چانه یا روی سطح بیرونی محصول قابل مشاهده است.

هنگامی که برای خرید کلاه ایمنی بزرگسال یا کودک اقدام می‌کنید چه حرفه‌ای ورزش می‌کنید و چه برای استفاده معمولی قصد خرید این کالا را دارید باید موارد مختلفی از جمله تهویه، تنظیمات مناسب با شکل و حالت سر، سهولت استفاده و سایر ویژگی‌ها را بررسی کنید. به علاوه باید ارزیابی کنید که در هنگام برخورد با جسم سخت یا تصادف میزان ضربه‌گیری کلاه ایمنی دوچرخه سواری چقدر است. این مورد با بررسی دقیق‌تر و اطلاع از متریال به کار رفته در ساخت کلاه بیشتر مشخص می‌شود.

فراموش نکنید که کلاه ایمنی مخصوص این وسیله نقلیه باید هر 5 سال یکبار با یک کلاه جدید جایگزین شود. همچنین اگر به تازگی تصادف یا برخوردی داشته‌اید، اگرچه کلاه را تازه خریداری کردید باید برای تعویض کلاه ایمنی خود اقدام کنید. حتی اگر هیچ آسیبی در ظاهر کلاه ایمنی دیده نشود، باید بدانید که کلاه قابلیت خود را از دست داده و دیگر ایمنی اولیه را نخواهد داشت.

بخش داخلی کلاه‌ ایمنی از ماده‌ای به اسم فوم پلی استایرن (Polystyrene foam) تهیه می‌شود که براثر ضربه منبسط شده تا بتواند ضربه وارد شده سر را دفع کند. در نتیجه ممکن است بعد از حادثه کلاه ایمنی در ظاهر سالم و دست نخورده باشد، اما از آنجایی که کلاه به گونه‌ای طراحی شده که تنها یکبار قابلیت انبساط و ضربه‌گیری دارد، در صورت استفاده مجدد دیگر کارایی اولیه را نخواهد داشت و ممکن است خود منجر به وارد شدن آسیب به فرد شود.

چگونه کلاه ایمنی دوچرخه سواری انتخاب کنیم؟

6 نکته مهم پیش از خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری

از آنجایی که تهیه وسایل ایمنی دوچرخه‌سواری از جمله کلاه ایمنی به شما کمک می‌کند با اطمینان بیشتری سواری کنید، در این بخش به نکاتی که باید پیش از خرید این وسیله ایمنی به آن توجه کنید، می‌پردازیم.

۱. انتخاب کلاه ایمنی متناسب با سَر

اولین فاکتوری که هنگام خرید کلاه ایمنی باید به آن توجه کنید این است که کلاه با شکل و حالت سر شما تناسب داشته باشد. زیرا انتخاب کلاه نامناسب که با سر شما فیت نمی‌شود، به خوبی نمی‌تواند محافظ خوبی برای سر شما باشد. بنابراین هنگام خرید چندین مرتبه کلاه را امتحان کنید تا مطمئن شوید کلاه با اندازه سر شما مناسب است و به راحتی قابل تنظیم است.

۲. انتخاب کلاه ایمنی متناسب با سبک سواری

حتما کلاهی انتخاب کنید که با سبک سواری شما متناسب باشد. بدون شک با در نظر گرفتن چنین فاکتوری، انتخاب کلاه برای شما راحت‌تر خواهد شد و به سمت محصولات مناسب با سبک سواری خود می‌روید. کلاه‌های ایمنی دوچرخه سواری سه مدل هستند و شامل دسته بندی زیر می‌باشد:

  • کلاه ایمنی تفریحی (Recreational bike helmets) معمولا قیمت مقرون و به صرفه‌ای دارند. زیرا محافظت معمولی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهند و کاربری عمومی دارند.
  • کلاه ایمنی مناسب جاده (Road bike helmets) طراحی آیرودینامیک همراه با تهویه مناسب دارد و از نظر وزنی هم سبک است. در نتیجه یک گزینه بسیار ایده‌آل برای سواری در جاده است.
  • کلاه ایمنی مناسب سوار در کوهستان (Mountain bike helmets) دارای تهویه است و در اغلب مدل‌ها و برندها به گونه‌ای طراحی می‌شود که پشت سر را بیش از سایر مدل کلاه‌های ایمنی پوشش می‌دهد. زیرا براساس آمارها دوچرخه‌سواران کوهستان بیشتر از سایر راکبان جاده‌ای در خطر سقوط از عقب قرار دارند.

خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری

۳. توجه به ویژگی‌های کلاه ایمنی دوچرخه سواری

اگر برای خرید کلاه ایمنی به دنبال امکانات و ویژگی‌های سطح بالا مثل فناوری‌های حفاظتی جدید و طراحی پیشرفته مثل وزن کمتر و خنک‌تر همراه با طراحی آیرودینامیک و زیباتر هستید بهتر است هنگام خرید کلاه‌های مدرن‌تر را انتخاب کنید. حتی ممکن است برخی افراد به دنبال خرید کلاه با ویژگی آینه و سیستم نوری باشند. اما فراموش نکنید که افزایش امکانات و ویژگی‌های کلاه موجب بالا رفتن قیمت این محصول می‌شوند.

۴. توجه به تناسب کلاه ایمنی با عینک آفتابی یا طبی

اگر از عینک طبی استفاده می‌کنید یا چشمان‌تان به نور حساس است و مجبورید هنگام رکاب زدن عینک آفتابی به چشم بزنید، حتما در حین خرید کلاه ایمنی را با عینک امتحان کنید و مطمئن شوید کلاه با عینک تناسب دارد و هنگام استفاده همزمان احساس ناراحتی نمی‌کنید. همچنین بررسی کنید پوشش بیرونی کلاه ایمنی با فریم یا دسته‌های عینک برخورد ندارند.

۵. توجه به استانداردهای ایمنی کلاه دوچرخه سواری

استاندارد CPSC یک گزینه مهم برای انواع مدل‌های کلاه ایمنی دوچرخه سواری است. این استاندارد از سال 1999 در بازار ایالت متحده آمریکا برای فروش این کالا اجباری شد. این استاندارد با هدف کاهش خطر مرگ ناشی از آسیب‌های وارد شده به سر معرفی شده است. در نتیجه توصیه می‌کنیم هنگام خرید کلاه ایمنی اصل به برچسب استاندارد روی کالا توجه کنید.

۶. سبکی و راحتی در تنظیم کلاه ایمنی

بدون شک یک ویژگی با ارزش برای کلاه ایمنی، سبک بودن و نداشتن پیچیدگی خاص است. این ویژگی برای خانم‌ها بیشتر اهمیت دارد، زیرا آنها به دلیل داشتن موهای بلند و بستن مدل‌های مختلف مو حین سواری باید راحت باشند. به علاوه راکب نباید حین رکاب زدن ناراحتی و سنگینی در سر احساس کند.

ویژگی‌های کلاه ایمنی دوچرخه سواری مناسب کودکان

اگرچه کلاه ایمنی کودکان در اصل ورژن کوچک شده کلاه بزرگسالان است؛ اما لازم است هنگام خرید کلاه برای کودک خود به چند نکته ساده اما مهم توجه کنید:

  1. حتما کلاه‌های ایمنی به روز را برای کودک خود انتخاب کنید و در صورت قدیمی بودن کلاه فرزندتان را ارتقا دهید.
  2. زمانی که کودک دوچرخه خود را کنار می‌گذارد و مشغول بازی با دوستان خود می‌شود یا از سربالایی یا کوه بالا می‌رود، کلاه ایمنی را از سر کودک بردارید؛ زیرا احتمال خطر خفگی کودک را تهدید می‌کند.
  3.  کلاه ایمنی متناسب برای کودکان دارای لبه‌هایی است که از چشمان آنها در برابر نور محافظت می‌کند.
  4. کلاه ایمنی مناسب کودک باید دارای دریچه‌های متعدد باشد تا بتواند سر کودک را خنک نگه دارد.
  5. برای کودک باید کلاه ایمنی انتخاب شود که به خوبی روی سر کودک فیت می‌شود.
  6. کلاه‌های ایمنی کودکان برخلاف بزرگسالات سگک سنتی ندارد و دارای سگک ایمن یا مغناطیسی است تا به چانه کودک آسیب وارد نشود. پس هنگام خرید به نوع سگک توجه کنید تا دوچرخه کودک ایمنی بالایی برای فرزندتان داشته باشد.

ویژگی‌های کلاه ایمنی دوچرخه سواری مناسب کودکان

کلام آخر

در این مطلب در ارتباط با اهمیت استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه سواری و نکات خرید این کالا برای بزرگسالان و کودکان اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دادیم. هنگام خرید این کالا در درجه اول به محصولاتی توجه کنید که استانداردهای لازم را دارند و سپس متناسب با بودجه و انتظار خود از میان گزینه‌های موجود، متناسب‌ترین را انتخاب کنید. از آنجایی که این محصول نقش زیادی در حفظ سلامت و ایمنی شما دارد، فکر خرید کلاه غیر استاندارد را از ذهن خود دور کنید. در کنار تمام نکات ارائه شده، در حین سواری چشم و گوش خود را کاملا باز کنید و دقت کامل به اطراف داشته باشید تا در نهایت سلامت از سواری لذت ببرید و فراموش نکنید که نباید تنها به کلاه ایمنی روی سرتان اکتفا کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *