وبلاگ

معرفی تجهیزات ایمنی برای موتورسواران

معرفی تجهیزات ایمنی برای موتورسواران

یکی از هیجان‌انگیزترین وسایل نقیه و ورزش‌ها، موتورسواری است. شما با موتور به راحتی می‌توانید سفر کنید و از ترافیک‌های سنگین عبور بگذرید. اما با تمام مزایایی که این وسیله نقلیه دارد در مسافت‌های طولانی باید برای هر اتفاق و حادثه‌ای آماده باشید، زیرا ممکن است در هر لحظه‌ای اتفاق و پدیده‌ای نه‌چندان خوب رخ دهد و شما را از ادامه سفر خود بازدارد. با این حال، حتی اگر اتفاقی برای شما نیفتد، رعایت نکات ایمنی در موتورسواری بسیار مهم است.  همانطور که می‌دانید وزن موتور نسبت به سایر وسایل نقلیه سبک‌تر است، از این رو عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، عدم رعایت قوانین رانندگی و نکات ایمنی برای شما و دیگران بسیار خطرناک است. در این مقاله از وب سایت نمایشگاه و فروشگاه دوچرخه و موتورسیکلت طالبی قصد داریم به شما تجهیزات ایمنی برای موتورسواران را معرفی کنیم تا بهتر با آنها آشنا شوید.

ضروری‌ترین تجهیزات ایمنی موتور سواران

همانطور که می‌دانید زمین خوردن جزئی از موتورسواری می‌باشد و آسیب جانی بر اثر تصادف و زمین خوردن با موتور اصلی‌ترین نگرانی برای هر موتورسوار است که هر لحظه امکان دارد رخ بدهد. امروزه وسایل و تجهیزات زیادی مخصوص موتورسواری وجود دارد که در برابر حادثه از جان شما مراقبت می‌کنند. با خرید و استفاده از این تجهیزات ایمنی می‌توانید با خیالی آسوده‌تر رانندگی کنید.

کلاه کاسکت

همه‌ی ما بارها و بارها از اهمیت کلاه ایمنی در هنگام رانندگی شنیده‌ایم و به خوبی متوجه این موضوع هستیم. اما هنوز سوارکاران بسیاری وجود دارند که از پوشش کلاه کاسکت خودداری می‌کنند. با توجه به گزارشات راهنمایی و رانندگی، با هر کیلومتر رانندگی موتورسواران تا ۲۸ درصد مورد تهدید خطر مرگ و تصادف هستند. طبق گفته همین سازمان، اگر در سال 2016 همه موتورسوارانی که دچار حادثه و تصادف شده‌اند، کلاه ایمنی به سر داشتند، 802 تن از آنها می‌توانستند از تصادف جان سالم به در ببرند و زنده بمانند.

ممکن است برای تعداد زیادی از افراد استفاده از کلاه ایمنی دشوار باشد؛ اما اگر بدانند کلاه کاسکت خطر مرگ مغزی و آسیب مغزی در تصادفات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، استفاده از این وسیله ایمنی برایشان سخت نخواهد بود. بنابراین برای جان خود و اطرافیان خود، حتما کلاه ایمنی را در لیست خریدتان قرار دهید. در هنگام خرید کلاه ایمنی، چیزی را انتخاب کنید که در مقابل مه و گرد و غبار مقاوم باشد.

تا اینجای مقاله متوجه این موضوع هستید که استفاده از کلاه کاسکت، اصلی و مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در موتورسواری است. به طور کلی کلاه ایمنی به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  • فک ثابت
  • کلاه کاسکت کراسی
  • فک متحرک
  • کلاه کاسکت بدون فک
  • کلاه کاسکت نیمه

کلاه کاسکت

شولدر موتورسواری

شولدر یا به انگلیسی Roost Deflectors و Protection، به لباس موتورسواری خشک دارای محافظ گفته می‌شود که از کتف، قفسه سینه، گردن، شکم، بازو، آرنج، ران پا، ستون فقرات، استخوان لگن و بیضه‌ها در آقایان محافظت می‌کند. تولیدات این شولدارها به صورت لباس و شلوار می‌باشد که اکثر آنها تنگ و چسبان هستند. جریان هوا به خوبی از آنها عبور می‌کند و اصولا در زیر لباس موتورسواری به تن می‌کنند.

بهترین نوع شولدرها، حفاظ‌هایی هستند که از ترکیب ابرهای فشرده با فیبر و الیاف کربن می‌سازند. این نوع از شولدر‌ها از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار هستند و در عین حال ضربات را بسیار عالی دفع می‌کنند. همچنین در برابر آتش تا 3 دقیقه مقاوم هستند.

شولدر فایبرگلاس

این نوع از شولدها انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر ضربه هستند. اما، تنها تفاوتی که دارند در این است که در مقابل آتش مقاومت پایین دارند و در صورت بروز آتش‌سوزی، سوختگی‌های شدیدی را بوجود می‌آورد.

شولدرهای فیبر کربن

شولدر فیبر کربن بیشتر توسط اتومبیل‌رانان و موتورسواران اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک از لباس‌ها به صورت یک تکه هستند و به سبک یک لباس کامل یک تیکه از پیرهن و شلوار می‌باشد. این نوع از شولدر بیشتر برای رانندگی در سرعت‌های بالا استفاده می‌شود، زیرا احتمال وقوع تصادف و آتش‌سوزی در سرعت زیاد بیشتر می‌باشد.

شولدر موتورسواری

بررسی ویژگی‌های شولدرهای مختلف

در این قسمت قصد داریم ویژگی‌های انواع شولدر را به شما معرفی کنیم تا با این تجهیزات ایمنی بیشتر آشنا شوید:

  • برخی از شولدرها فقط محافظ شکم و قفسه سینه و ستون فقرات هستند. (شولدرهای جلیقه‌ای)
  • برخی از این نوع وسیله ایمنی فقط از ستون فقرات محافظت می‌کنند. (نخاع بند )
  • شولدرهایی وجود دارند که به شکل کاپشن هستند و در برابر نفوذ سرما و آب مقاومند. این نوع شولدر مناسب فصل‌های سرد است.
  • لباس‌های کاور که از جنس پلاستیک نایلونی هستند، مناسب فصل‌هایی است که بارندگی زیادی وجود دارد.
  • نوعی از شولدرهای هستند که برای حفاظت از لگن و بیضه‌ها طراحی گردیده‌اند.

دستکش موتورسواری یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی مهم در موتورسواری دستکش است. این وسیله از نظر چسبندگی دست به فرمان و جلوگیری از دمای بالا و پایین و عرق کردن دست و آسیب دیدن دست به صورت خراش و زخم، اهمیت بسیار بالایی دارد. بهترین جنس دستکش از نخ است که روی آن پلاستیک فشرده قرار دارد. همچنین برای افزایش اصطکاک در کف دستکش یک لایه نسبتا ضخیم ابری وجود دارد.

پیراهن و پلیور

بسته به شرایط محیطی و آب و هوایی پیراهن موتورسواری استفاده می‌شود و در برابر سرما و گرما مقاوم است. اما وجه مشترکی که میان همه آنها وجود دارد این است که در برابر نفوذ باد مقاومند. این تجهیزات در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف از جنس الیاف نرم و لطیف تولید می‌شوند.

شلوار مخصوص موتورسواری

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی در موتورسواری شلوار است که در این قسمت به بررسی ویژگی و کاربردهای این پوشش می‌پردازیم:

  • از سلامت پوست بدن در برابر آسیب دیدن محافظت می‌کند.
  • دمای بدن را در سرما حفظ می‌کند.
  • جنس این وسایل از کربن و آژبست می‌باشد.
  • قسمت ساق پا مقاوم در برابر آتش است تا در برابر حرارت ناشی از انجین موتورسیکلت به خوبی دوام بیاورد.
  • شلوارها به صورت دو تیکه می‌باشند.
  • شلوارهای موتورسواری در برابر ورود هوا مقاوم می‌باشند و موجب می‌شوند که جریان هوا باعث کاهش سرعت رانندگی نشود.
  • این وسیله ایمنی به صورت کشی تولید می‌شود تا در صورت آتش گرفتن راننده بتواند به راحتی آنرا در بیاورد.
  • فاق (پشت) شلوارها در مقایسه با شلوارهای معمولی بلندتر است. زیرا در زمان نشستن بر روی موتورسیکلت قسمت شکاف پشت راننده بیرون نباشد.

زانو بند و آرنج بند

آرنج بندها، زانو بندها و ساق بندها از وسایلی هستند که مورد استفاده موتورسواران قرار می‌گیرد. این وسایل تا حد بسیاری از شکستگی قسمت‌های آسیب‌پذیرتر نظیر آرنج، زانوها و ساق پاها جلوگیری می‌کند. این تجهیزات ایمنی نیز مانند شولدرها از فیبرهای کربن و فایبر گلاس به صورت یک تیکه ساخته می‌شوند.

بوت و کفش موتورسواری

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی با اهمیت در موتورسواری و اتومبیل‌رانی کفش می‌باشد. کفش در بخش تعویض دنده، ترمزگیری، حفظ تعادل و حفظ مچ پا کاربرد بسیاری دارد. جنس داخلی اکثر کفش‌های موتورسواری نرم می‌باشد، اما جنس بیرونی آن بسیار سخت و محکم است. این کفش‌ها تنها به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند و به چپ و راست خم نمی‌شوند. این ویژگی به دلیل این است که باعث جلوگیری از لغزش مچ پا شود و پا در وضعیت مناسبی قرار گیرد.

بوت و کفش موتورسواری

عینک کراسی تجهیزات ایمنی موتورسواری

سوارکاران برای حفاظت از چشمان خود از عینک‌های فایبرگلاس منعطف و یا لاستیکی بسیار نرم استفاده می‌کنند. شیشه به کار رفته در این تجهیزات معمولا ضد UV می‌باشند و نشکن هستند. درون عینک‌ها بسیار نرم است و توسط یک کش پهن که در پشت سر قرار می‌گیرد بر روی چشم‌ها گذاشته می‌شوند. عینک کراسی مانع خشکی چشم راننده هنگام سواری می‌شود و از چشم در برابر اجرام خارجی محافظت می‌کند.

جمع‌بندی‌

اگر در زندگی خود استفاده زیادی از موتورسیکلت دارید و برای رفتن به محل کار خود یا موتورسواری در پیست و حتی سفرهای خود از موتور استفاده می‌کنید. برای حفظ ایمنی خود ابتدا کلاه ایمنی خریداری کنید و سپس با گذر زمان دیگر تجهیزات ایمنی موتو را بخرید. در هنگام خرید این وسایل به این نکته توجه کنید که این لوازم ارتباط بسیاری با سلامتی و جان شما دارد. در نتیجه وسایل و تجهیزات با کیفیتی را خریداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *