وبلاگ

نکات ایمنی در موتورسواری که باید بدانید!

نکات ایمنی در موتورسواری که باید بدانید!

اگر تا به حال تجربه موتورسواری داشته‌اید مسلما با این جمله که موتورسواری یکی از هیجان انگیزترین و لذت بخش‌ترین فعالیت‌ها برای انسان‌ها در تمامی سنین می‌باشد، موافق هستید. شما می‌توانید به وسیله موتور از ترافیک‌های سنگین به راحتی عبور کنید و از منظره اطراف خود لذت ببرید. اما با تمام خوبی‌ها و لذت‌بخش بودن استفاده از آن باید خود را برای هر اتفاقی در جاده آماده کنید! زیرا در هر لحظه ممکن است حادثه‌ای، سلامت شما را به خطر بیندازد و مانع ادامه سفر شما شود. از همین جهت توجه به نکات ایمنی در موتورسواری از اهمیت بالایی برخوردار است و موجب کاهش آسیب‌های جانی و مالی خواهد شد.

راهکارهای افزایش ایمنی در موتورسواری

مسلما آسیب جانی بر اثر تصادف و زمین خوردن با موتورسیکلت، مهم‌ترین نگرانی هر موتورسوار است. زیرا همانطور که اطلاع دارید زمین خوردن بخشی از موتورسواری می‌باشد و ممکن است هر لحظه رخ دهد.

همانطور که از آمار تصادفات در کشورمان مشخص است، موتورسواری خطرات جانی بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه مانند ماشین و دوچرخه دارد. از این رو، باید هم برای سلامتی خودمان و هم بخاطر خانواده‌هایمان، نکات ایمنی در موتورسواری را جدی بگیریم و به درستی رعایت کنیم تا باعث کاهش احتمال بروز حادثه با موتورسیکلت شویم. در ادامه نکات و راهکارهایی برای افزایش ایمنی موتورسواران ارائه می‌دهیم:

مدل موتورسیکلت را به درستی انتخاب کنید!

هنگام خرید موتور ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر صرفا قصد کار کردن با موتور را دارید، نمی‌توانید موتور کلاس ریس(مسابقه‌ای) را خریداری کنید! شما باید از کلاس‌های موتور آگاه باشید و به خوبی آنها را بشناسید و با توجه به کاربری آن و استایل فیزیکی و آناتومی بدن خود، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

برای نمونه باید قد خود را با ارتفاع نشیمن‌گاه تا زمین بسنجید و مشاهده کنید کدام مدل موتور برای قد شما مناسب است. یا اگر وزن بالایی دارید، موتوری که گشتاور خوبی دارد، برای شما مناسب است. حتی اگر حساسیت به باد دارید و چشمتان اذیت می‌شود، موتوری خریداری کنید که قابلیت نصب طلق را داشته باشد.

به موقع از ترمز موتور استفاده کنید!

همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی موتورسواران، داشتن موتورسیکلتی هماهنگ با استانداردهای جهانی است. ترمز دیسکی ضد قفل یا ABS، یکی از بهترین نوع ترمز در جهان است. طبق اطلاعات جمع آوری شده، موتورسیکلت‌های مجهز به ترمزهای ABS تا 37% کمتر دچار لغزش می‌شوند. این نوع ترمز به شما در کنترل فرمان هنگام توقف اضطراری کمک می‌کند.

این ویژگی اساسی اکنون در موتورهای رده بالا موجود است و به قیمت موتور تنها چند صد هزار تومان اضافه می‌کند. این ویژگی در موتور سیکلت نسبت به قیمت آن ارزشش را دارد که موتوری با ترمز حرفه‌ای و امنیت بالا خریداری کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید، با وجود اینکه ترمز دیسکی عملکرد سریع‌تری نسبت به ترمز کاسه‌ای دارد، اما در سرعت بالا هنگامی که آن را بگیرید و رها نکنید موجب قفل شدن چرخ‌ها و از دست دادن کنترل موتور خواهد شد. در نتیجه زمان استفاده از ترمز دیسکی به ویژه چرخ جلو، آن را به صورت ممتدد بگیرید و ول کنید. نکته مهم دیگر در خصوص ایمنی در موتورسوای هنگام ترمز گرفتن است که هیچگاه روی سطح سُر، اقدام به گرفتن جفت ترمز نکنید.

موتور های امروزی‌تر و بروزتر مانند موتور سیکلت دینو طرح کلیک 150 سی سی  از قابلیت SBC برخوردار هستند. فناوری که با گرفتن هر یک از ترمزها، ترمز دیگری نیز نسبت به شدت ترمز، به کار گرفته شود، SBC  نام دارد. برای مثال اگر شما ترمز عقب را بگیرید، در اصل کمی از ترمز جلو هم گرفته‌اید.

از کلاه کاسکت ایمنی در موتورسواری استفاده کنید!

وسیله‌ای که از سر و گردن شما در مواقع حادثه محافظت می‌کند، کلاه ایمنی است. هدف اصلی استفاده از آن، رعایت نکات ایمنی در موتورسواری و حفظ ایمنی و جلوگیری از ایجاد ضایعه‌های مغزی و آسیب های ظاهری می‌باشد که گاهی اوقات از مرگ هم بدتر هستند.

همانطور که می‌دانید احتمال آسیب دیدگی برای سر موتورسواران بدون کلاه ایمنی بیشتر است. در نتیجه واضح و مبرهن است که باید کلاه کاسکت را برای خود امری واجب بدانید تا ایمنی خود را افزایش دهید. این وسیله به دو روش زیر از سر و گردن شما محافظت خواهد کرد:

  • قسمت بیرونی که در برابر اجسام خارجی و ساییدگی مقاوم می‌باشد.
  • قسمت درونی کلاه ایمنی شوک و ضربه‌های شدید را از بین می‌برد.

هر دو قسمت داخلی و خارجی کلاه نیروی وارد شده به سر و گردن را در کلاه پخش می‌کند و سبب کاهش ضربه می‌شود. کلاه‌های ایمنی طرح و رنگ‌های مختلف و جذابی دارند اما در هنگام خرید باید به میزان استحکام و حفاطت آن توجه کرد.

کلاه ایمنی خوب است، که به خوبی سر و صورت شما را بپوشاند و بند و گیره زیر گلوی آن به درستی تنظیم شده باشد. همچنین پس از پوشیدن، کلاه نباید در سر شما امکان گردش یا آزادی داشته باشد. به این نکته نیز توجه دکنید که گیره زیر گلو را طوری ببندید که هنگام بروز حادثه امکان خروج از سر شما را نداشته باشد.

از کلاه کاسکت ایمنی در موتورسواری استفاده کنید!

لباس مناسب برای ایمنی در موتورسواری بپوشید!

به گونه‌ای لباس بپوشید که قابلیت ارتجاعی داشته باشد و به راحتی بتوانید با آن موتورسواری کنید تا شما را اذیت نکند. اگر برای شما مقدور است لباس مخصوص موتورسواری خریداری کنید. زیرا این گونه از لباس‌ها تا حد زیادی صدمات ناشی از حوادث را کاهش می‌دهند.

کاپشن‌های چرم مخصوص مناسب هوای سرد می‌باشند. همچنین کاپشن‌های مخصوص، محافظت و همچنین تهویه مناسب برای سوار شدن در هوای گرم را فراهم می‌کنند. هم از حادثه و هم از هوای گرم در برابر شما محافظت می‌کنند.

از تلفن همراه حین موتورسواری به هیچ وجه استفاده نکنید!

صحبت با تلفن همراه هنگام موتورسواری، یکی از پر ریسک‌ترین کارهایی است که یک موتورسوار می‌تواند انجام دهد. به هیچ عنوان هنگام موتورسواری با تلفن همراه خود کار نکنید، زیرا تمام حواس و تمرکزتان از بین خواهد رفت. اگر شما تماس‌های زیادی دریافت می‌کنید یا باید به افراد زیادی زنگ بزنید از هندزفری یا هدست استفاده کنید. اما همچنان توجه داشته باشید اینکار می‌تواند باعث حواس پرتی شما شود که بسیار خطرآفرین می‌باشد.

ویراژ و لایی کشی در خیابان ممنوع است!

حتما تاکنون این اتفاق برای شما پیش آمده است که با دوستان خود با افراد غریبه در خیابان شروع به ویراژ دادن یا کورس گذاشتن کنید.  اما بخاطر داشته باشید یک اشتباه کوچک، می‌تواند حال خوب آن لحظه را به یکی از بدترین روزهای زندگی‌تان تبدیل کند. پس از انجام اینکار جدا بپرهیزید.

بیشتر تصادفات موتورها با ماشین‌ها، هنگامی رخ می‌دهد که موتورسوار توسط رانندگان اتومبیل غیرقابل مشاهده‌اند، زیرا بیش از اندازه لاین خود را تغییر می‌دهند. سعی کنید در لاین کندرو به حرکت خود ادامه دهید و لاین خود را به صورت مداوم تعویض نکنید.

ویراژ و لایی کشی در خیابان ممنوع است!

از قوانین رانندگی پیروی کنید!

همیشه به حداکثر سرعت مجاز در رانندگی توجه داشته و به آن عمل کنید. این نکته هم ایمنی در موتورسواری و هم وسایل نقلیه دیگر را شامل می‌شود. هرچه با سرعت بیشتر رانندگی کنید، باید سریع‌تر ترمز بگیرید این موضوع می‌تواند موجب افزایش تصادفات شود.

هنگام بارش باران به آهستگی رانندگی کنید!

بارش باران سبب لغزندگی سطح زمین و خیابان‌ها می‌شود و این امر برای همه موتورسوارن و بویژه افراد تازه‌کار تا حد زیادی خطر آفرین می‌باشد. در هنگام بارش باران یا پس از آن از مانورهای ناگهانی خودداری کنید. در روزهای برفی نیز سعی کنید از خیابان‌های نمک پاشی عبور کنید.

برای ایمنی در موتورسواری به شرایط خیابان توجه کنید!

هنگام موتورسواری ممکن است با شرایط متفاوت مواجه شوید برای مثال ممکن است با خیابانی کم نور یا خیس و لغزنده، یا خیابانی پر از شن و ماسه روبه رو شوید. در این شرایط باید خون سردی خود را حفظ کزده و به گونه‌ای برانید و سرعت خود را تنظیم کنید که بتوانید موتور را به خوبی کنترل کنید.

حفره‌ و برآمدگی‌های سطح خیابان، یکی از خطراتی است که می‌تواند موتورسوار را تهدید کند. اگر هنگام رانندگی نمی‌توانید به راحتی موتور را از کنار چنین موانع ناگهانی عبور دهید بهتر است قبل از رسیدن به آنها سرعت خود را کم کنید.

پیش از حرکت موتور را بررسی کنید!

نقص فنی در موتور، بسیار خطر آفرین و حادثه‌ساز می‌باشد. در نتیجه قبل از سوار شدن و حرکت اطراف موتور خود را با دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه ایراد و نقص فنی آن را به یک تعمیرکار نشان دهید. مواردی که بهتر است قبل از حرکت بررسی کنید:

  • لاستیک‌ها: قبل از حرکت لاستیک‌های موتورتان را بررسی کنید تا ساییدگی بیش از حد، خراشیدگی و یا شی تیزی در آنها نباشد.
  • سیستم روشنایی: تمام چراغ‌های خود را چک کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.
  • نقاط پایینی موتور: این قسمت را با دقت مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که هیچگونه روغن و یا بنزینی روی زمین نریخته باشد.
  • رادیاتور و روغن: هر چند وقت یکبار سطح روغن موتور و مایع رادیاتور را بررسی کنید.

به یاد داشته باشید که در درجه اول سالم بودن ترمز‌ها و سیستم روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و بعد تایرها، کمک فنرها و فرمان باید سالم باشند.

فاصله جانبی با دیگر وسایل نقلیه را رعایت کنید!

کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نقطه کور بیشتری نسبت به بقیه وسایل نقلیه دارند و عموماً موتورسواران و دوچرخه سواران را نمی‌بینند. در نتیجه هنگام رانندگی کنار آنها بسیار دقت کنید. زمانی که کنار آنها رانندگی می‌کنید، سعی کنید چند نور بالا یا بوق کوتاهی بزنید تا متوجه حضور شما شوند.

فاصله جانبی با دیگر وسایل نقلیه را رعایت کنید!

به موقع از بوق و نور بالای موتور استفاده کنید!

افراد کمی حواسشان به موتور هاست، از عابران گرفته تا رانندگان خودرو. بارها این اتفاق افتاده است که عابران هنگام چراغ سبز، از عرض خیابان عبور می‌کنند یا حتی راننده خودرو، بدون راهنما می‌پیچد. این افراد خیال می‌کنند موتور می‌تواند به آسانی از کنار آنها عبور کند. از این رو به محض مشاهده حرکت ناایمن از هر شخصی در خیابان، باید با نور بالا و بوق آن‌ها را از وجود خود و اشتباه‌شان مطلع کنید. این نکته در موتورسواری هنگام شب اهمیت بالایی دارد.

سخن آخر

استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای نیازمند رعایت نکات ایمنی است. موتورسیکلت نیز در این مورد هیچ استثنایی ندارد. ایمنی هیچ شباهتی به تجربه راننده ندارد؛ بلکه استفاده از تجهیزات ایمنی موتورسیکلت می‌باشد. هیچ تفاوتی بین یک موتورسوار حرفه‌ای با چند سال سابقه رانندگی با یک موتورسوار مبتدی وجود ندارد، در هر صورت بر همه واجب است که نکات ایمنی در موتورسواری را جدی بگیرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *